Úlohy

Úloha 1

  • Rozčleňte a bližšie charakterizujte starovekú literatúru.
  • Uveďte a  popíšte aspoň štyri diela antickej literatúry
  • Priraďte ich k literárnemu  žánru.

Úloha 2

  • Vysvetlite podmienky vzniku a priebeh rozvoja staroslovienskej kultúry, vzdelanosti a literatúry na Veľkej Morave.
  • Zhodnoťte, aký vplyv mala byzantská misia na život Slovanov.
  • Vysvetlite zmysel obhajoby Konštantína  Filozofa.

Úloha  3

  • Vymenujte charakteristické znaky  baroka a rôznorodosť barokovej literatúry
  • Vysvetlite pojmy  – didakticko-reflexívna poézia, duchovná lyrika, memoárová a cestopisná próza
  • Analyzujte tvorbu H.Gavloviča – Valašská škola, mravúv stodola a jej didakticko-reflexívny rozmer

Úloha  4

  • Charakterizujte literatúru humanizmu a renesancie.
  • Charakterizujte tvorbu predstaviteľov svetovej humanistickej literatúry
  • Bližšie charakterizujte tvorbu W.Shakespeara

Úloha  5

  • Zaraďte do literárneho obdobia tvorbu Jána Kollára a Jána Hollého
  • Vysvetlite ideu slovanskej vzájomnosti s vlastenectva  v ich tvorbe 
  • Na základe vlastného výberu bližšie charakterizujte niektoré z ich diel

Úloha 6

  • Priblížte komplexný obraz slovenskej romantickej literatúry, zaraďte ju do historického kontextu
  • Priblížte osobnosť  Ľudovíta Štúra
  •       Predstavte najmenej štyroch predstaviteľov romantizmu

Úloha 7

  • Charakterizujte realistickú umeleckú metódu.
  • Bližšie charakterizujte diela predstaviteľov svetovej realistickej literatúry
  • Odôvodnite súvislosti a vzťahy medzi spoločenskými pomermi a témami  zobrazovanými v jednotlivých dielach

Úloha 8

  • Charakterizujte spoločenské východiská , ktoré ovplyvnili charakter romantickej literatúry
  • Vymenujte hlavné znaky romantickej literatúry
  • Z diel určte typické znaky romantického prístupu k človeku a svetu

Úloha 9

  • Popíšte spoločenské podmienky zrodu slovenskej realistickej literatúry
  • Pomenujte dominantné témy, konflikty a postavy v kľúčových dielach slovenskej realistickej literatúry.
  • Na základe diel charakterizujte jednotlivé postavy literárnych diel .

Úloha 10

  • Porovnajte romantickú a realistickú umeleckú metódu v slovenskej literatúre
  • Vysvetlite rozdielne zobrazenie konfliktu a jeho riešenie v skladbe Detvan a Hájnikova žena. 
  • Pripravte si krátku ukážku a nahlas ju prečítajte.

 

Úloha 11

  • Špecifikujte podmienky vzniku dramatickej tvorby v slovenskej literatúre.
  • Zaraďte jednotlivých autorov do literárneho kontextu
  • Porovnajte konflikty z hľadiska spoločenských vzťahov. 

Úloha 12

  • Porovnajte pojmy literárna moderna a avantgarda ( charakterizujte  umelecké  smery  symbolizmus, impresionizmus, futurizmus...)
  • Stručne opíšte vrcholné  zjavy svetovej  literárnej moderny.
  • Charakterizujte postavenie I.Kraska v slovenskej poézii.

Úloha 13

  • Vysvetlite pojem stratená generácia v súvislosti so spoločenskými podmienkami v ktorých pôsobila.
  • Uveďte stručný prehľad ťažiskových diel jej predstaviteľov s krátkou charakteristikou.
  • Porovnajte rozdielne zobrazenie vojnovej problematiky v dielach Peter a Lucia  a Na západe nič nového.

Úloha 14

  • Na základe konkrétnych diel slovenskej a českej literatúry porovnajte rozdielne spracovanie obrazu  prvej svetovej vojny .
  • Charakterizujte jednotlivé typy postáv a ich postoj k vojne. 
  • Vysvetlite pojem heroikomický román na konaní hlavnej postavy jedného z uvedených diel

Úloha 15

  • Charakterizujte zrod nového hrdinu a konfliktu v próze medzi dvoma svetovými    vojnami,
  • Dokumentujte svoje tvrdenia analýzou vybraných diel J.C. Hronského , L.N.Jégého,  J. Jesenského, D.Chrobáka
  • Zhodnoťte rozdiely v umeleckom zobrazení zápasov človeka.

Úloha 16

  • Vysvetlite, na akom spoločenskom pozadí sa formovala  slovenská dráma.
  • Špecifikujte tematické a hodnotové východiská tvorby jednotlivých autorov,
  • Svoje tvrdenia konkretizujte rozborom ukážok. (( J.Barč- Ivan, I.Stodola, I.Bukovčan, Š.Králik)

Úloha 17

  • Charakterizujte naturizmus ako literárny smer.
  • Vymenujte jeho najvýznamnejších predstaviteľov a ich diela.
  •       Uveďte znaky lyrizovanej prózy v diele Tri gaštanové kone

Úloha 18

  • Charakterizujte poéziu
  • Vymenujte a stručne charakterizujte myšlienkové a umelecké prúdy, ktoré sa rozvíjali v slovenskej medzivojnovej poézii.
  • Uveďte najvýznamnejších predstaviteľov jednotlivých umeleckých prúdov a ich diela

Úloha 19

  • Priblížte zobrazenie 2.svetovej vojny v slovenskej literatúre.
  • Porovnajte jej odlišné stvárnenie v dielach slovenských spisovateľov. / R.Jašík, A.Bednár, V.Mináč,/
  • Bližšie charakterizujte ľubovoľnú postavu a jej postoj k vojne

 

Úloha 20

  • Vymenujte literárne diela, v ktorých vystupuje výrazná ženská postava.
  • Uveďte krátku charakteristiku ženských postáv z diel na základe vlastného výberu .
  • Vyberte si   z literárnych  ukážok dve ženské postavy, na ktorých môžete ukázať, ako  spisovatelia zobrazili ich  odlišnú životnú filozofiu.

  Úloha 21

  • Definujte pojem ľudová slovesnosť. Porovnajte  ju s pojmom umelá literatúra.
  • Vymenujte a charakterizujte tri žánre ľudovej slovesnosti .
  • Aký je podiel  Ľ. Štúra na  prehĺbení záujmu o ľudovú slovesnosť ?

Úloha 22

  • Charakterizujte literatúru ako umenie.
  • Vysvetlite pojmy umelecká literatúra, poznávacia a estetická funkcia umenia, estetický zážitok z umeleckého diela, čitateľský zážitok.
  • Popíšte literárne druhy a ich základné žánre.

 

Úloha 23

  • Podľa vlastného výberu uveďte a bližšie charakterizujte diela  slovenskej literatúry, v ktorých hlavným motívom je láska mladých ľudí.
  • Poukážte na rozdiely v literárnom stvárnení tejto témy jednotlivými autormi.
  • Aké prekážky vstupovali do cesty pri napĺňaní vzťahu.

Úloha 24

  • Charakterizujte spoločensko- politickú situáciu po roku 1945.
  • Vymenujte a charakterizujte  najvýraznejšie smery a prúdy v európskej literatúre. / existencializmus, neorealizmus, absurdná dráma/.
  • Analyzujte diela vybraných  autorov. / S.Beckett, , J.P.Sartre,A.Moravia, /

Úloha 25

  • Vysvetlite pojmy humor, satira, paródia ako prostriedky  komickosti a kritiky.
  • Charakterizujte slovenskú humoristickú a satirickú tvorbu v priereze dejín slovenskej literatúry.
  • Bližšie charakterizujte ľubovoľnú komickú postavu na základe vlastnej čitateľskej skúsenosti 

Úloha 26

  • Porovnajte tematickú a žánrovú diferencovanosť súčasnej slovenskej prózy.       
  • Charakterizujte tvorbu V.Šikulu, L.Balleka,  P.Jaroša, D.Mitanu.
  • Charakterizujte jednotlivé typy postáv z diel uvedených autorov

Úloha 27

  • Charakterizujte spoločensko- politickú situáciu po roku 1945.
  • Špecifikujte  základné znaky  americkej literatúry tohto obdobia,
  • Analyzujte diela vybraných  autorov. / J.Salinger, J.Steinbeck,J.Heller/

 

Úloha 28

  • Vysvetlite podstatu periodizácie literárneho vývinu. Vymenujte jednotlivé literárne obdobia.
  • Na základe vlastného výberu porovnajte dve z nich – popíšte spoločenské podmienky a charakter literatúry daného obdobia.
  • Priraďte diela k jednotlivým literárnym obdobiam, svoje rozhodnutie odôvodnite.

Úloha 29

  • Charakterizujte postavenie človeka a slobody jeho myslenia v totalitnom režime
  • Analyzujte  ako sa totalita prejavila v  literárnych dielach svetovej a slovenskej literatúry.
  • Ako ovplyvňuje život v totalite správanie a myslenie človeka.

 

Úloha  30

  •  Na základe diel vybraných autorov charakterizujte slovenskú poéziu po roku  1945         
  • Porovnajte tematickú  rôznorodosť ich tvorby.  
  • Pomocou ukážok pomenujte básnické prostriedky a ich význam v umeleckom diele. Vysvetlite niektoré obrazné pomenovania