Úlohy
Úloha 1
- Rozčleňte a bližšie charakterizujte starovekú literatúru.
- Uveďte a popíšte aspoň štyri diela antickej literatúry
- Priraďte ich k literárnemu žánru.
Úloha 2
- Vysvetlite podmienky vzniku a priebeh rozvoja staroslovienskej kultúry, vzdelanosti a literatúry na Veľkej Morave.
- Zhodnoťte, aký vplyv mala byzantská misia na život Slovanov.
- Vysvetlite zmysel obhajoby Konštantína Filozofa.
Úloha 3
- Vymenujte charakteristické znaky baroka a rôznorodosť barokovej literatúry
- Vysvetlite pojmy – didakticko-reflexívna poézia, duchovná lyrika, memoárová a cestopisná próza
- Analyzujte tvorbu H.Gavloviča – Valašská škola, mravúv stodola a jej didakticko-reflexívny rozmer
Úloha 4
- Charakterizujte literatúru humanizmu a renesancie.
- Charakterizujte tvorbu predstaviteľov svetovej humanistickej literatúry
- Bližšie charakterizujte tvorbu W.Shakespeara
Úloha 5
- Zaraďte do literárneho obdobia tvorbu Jána Kollára a Jána Hollého
- Vysvetlite ideu slovanskej vzájomnosti s vlastenectva v ich tvorbe
- Na základe vlastného výberu bližšie charakterizujte niektoré z ich diel
Úloha 6
- Priblížte komplexný obraz slovenskej romantickej literatúry, zaraďte ju do historického kontextu
- Priblížte osobnosť Ľudovíta Štúra
- Predstavte najmenej štyroch predstaviteľov romantizmu
Úloha 7
- Charakterizujte realistickú umeleckú metódu.
- Bližšie charakterizujte diela predstaviteľov svetovej realistickej literatúry
-
Odôvodnite súvislosti a vzťahy medzi spoločenskými pomermi a témami zobrazovanými v jednotlivých dielach
Úloha 8
- Charakterizujte spoločenské východiská , ktoré ovplyvnili charakter romantickej literatúry
- Vymenujte hlavné znaky romantickej literatúry
- Z diel určte typické znaky romantického prístupu k človeku a svetu
Úloha 9
- Popíšte spoločenské podmienky zrodu slovenskej realistickej literatúry
- Pomenujte dominantné témy, konflikty a postavy v kľúčových dielach slovenskej realistickej literatúry.
- Na základe diel charakterizujte jednotlivé postavy literárnych diel .
Úloha 10
- Porovnajte romantickú a realistickú umeleckú metódu v slovenskej literatúre
- Vysvetlite rozdielne zobrazenie konfliktu a jeho riešenie v skladbe Detvan a Hájnikova žena.
- Pripravte si krátku ukážku a nahlas ju prečítajte.
Úloha 11
- Špecifikujte podmienky vzniku dramatickej tvorby v slovenskej literatúre.
- Zaraďte jednotlivých autorov do literárneho kontextu
- Porovnajte konflikty z hľadiska spoločenských vzťahov.
Úloha 12
- Porovnajte pojmy literárna moderna a avantgarda ( charakterizujte umelecké smery symbolizmus, impresionizmus, futurizmus...)
- Stručne opíšte vrcholné zjavy svetovej literárnej moderny.
- Charakterizujte postavenie I.Kraska v slovenskej poézii.
Úloha 13
- Vysvetlite pojem stratená generácia v súvislosti so spoločenskými podmienkami v ktorých pôsobila.
- Uveďte stručný prehľad ťažiskových diel jej predstaviteľov s krátkou charakteristikou.
- Porovnajte rozdielne zobrazenie vojnovej problematiky v dielach Peter a Lucia a Na západe nič nového.
Úloha 14
- Na základe konkrétnych diel slovenskej a českej literatúry porovnajte rozdielne spracovanie obrazu prvej svetovej vojny .
- Charakterizujte jednotlivé typy postáv a ich postoj k vojne.
- Vysvetlite pojem heroikomický román na konaní hlavnej postavy jedného z uvedených diel
Úloha 15
- Charakterizujte zrod nového hrdinu a konfliktu v próze medzi dvoma svetovými vojnami,
- Dokumentujte svoje tvrdenia analýzou vybraných diel J.C. Hronského , L.N.Jégého, J. Jesenského, D.Chrobáka
- Zhodnoťte rozdiely v umeleckom zobrazení zápasov človeka.
Úloha 16
- Vysvetlite, na akom spoločenskom pozadí sa formovala slovenská dráma.
- Špecifikujte tematické a hodnotové východiská tvorby jednotlivých autorov,
- Svoje tvrdenia konkretizujte rozborom ukážok. (( J.Barč- Ivan, I.Stodola, I.Bukovčan, Š.Králik)
Úloha 17
- Charakterizujte naturizmus ako literárny smer.
- Vymenujte jeho najvýznamnejších predstaviteľov a ich diela.
- Uveďte znaky lyrizovanej prózy v diele Tri gaštanové kone
Úloha 18
- Charakterizujte poéziu
- Vymenujte a stručne charakterizujte myšlienkové a umelecké prúdy, ktoré sa rozvíjali v slovenskej medzivojnovej poézii.
- Uveďte najvýznamnejších predstaviteľov jednotlivých umeleckých prúdov a ich diela
Úloha 19
- Priblížte zobrazenie 2.svetovej vojny v slovenskej literatúre.
- Porovnajte jej odlišné stvárnenie v dielach slovenských spisovateľov. / R.Jašík, A.Bednár, V.Mináč,/
- Bližšie charakterizujte ľubovoľnú postavu a jej postoj k vojne
Úloha 20
- Vymenujte literárne diela, v ktorých vystupuje výrazná ženská postava.
- Uveďte krátku charakteristiku ženských postáv z diel na základe vlastného výberu .
- Vyberte si z literárnych ukážok dve ženské postavy, na ktorých môžete ukázať, ako spisovatelia zobrazili ich odlišnú životnú filozofiu.
Úloha 21
- Definujte pojem ľudová slovesnosť. Porovnajte ju s pojmom umelá literatúra.
- Vymenujte a charakterizujte tri žánre ľudovej slovesnosti .
- Aký je podiel Ľ. Štúra na prehĺbení záujmu o ľudovú slovesnosť ?
Úloha 22
- Charakterizujte literatúru ako umenie.
- Vysvetlite pojmy umelecká literatúra, poznávacia a estetická funkcia umenia, estetický zážitok z umeleckého diela, čitateľský zážitok.
- Popíšte literárne druhy a ich základné žánre.
Úloha 23
- Podľa vlastného výberu uveďte a bližšie charakterizujte diela slovenskej literatúry, v ktorých hlavným motívom je láska mladých ľudí.
- Poukážte na rozdiely v literárnom stvárnení tejto témy jednotlivými autormi.
- Aké prekážky vstupovali do cesty pri napĺňaní vzťahu.
Úloha 24
- Charakterizujte spoločensko- politickú situáciu po roku 1945.
- Vymenujte a charakterizujte najvýraznejšie smery a prúdy v európskej literatúre. / existencializmus, neorealizmus, absurdná dráma/.
- Analyzujte diela vybraných autorov. / S.Beckett, , J.P.Sartre,A.Moravia, /
Úloha 25
- Vysvetlite pojmy humor, satira, paródia ako prostriedky komickosti a kritiky.
- Charakterizujte slovenskú humoristickú a satirickú tvorbu v priereze dejín slovenskej literatúry.
- Bližšie charakterizujte ľubovoľnú komickú postavu na základe vlastnej čitateľskej skúsenosti
Úloha 26
- Porovnajte tematickú a žánrovú diferencovanosť súčasnej slovenskej prózy.
- Charakterizujte tvorbu V.Šikulu, L.Balleka, P.Jaroša, D.Mitanu.
- Charakterizujte jednotlivé typy postáv z diel uvedených autorov
Úloha 27
- Charakterizujte spoločensko- politickú situáciu po roku 1945.
- Špecifikujte základné znaky americkej literatúry tohto obdobia,
- Analyzujte diela vybraných autorov. / J.Salinger, J.Steinbeck,J.Heller/
Úloha 28
- Vysvetlite podstatu periodizácie literárneho vývinu. Vymenujte jednotlivé literárne obdobia.
- Na základe vlastného výberu porovnajte dve z nich – popíšte spoločenské podmienky a charakter literatúry daného obdobia.
- Priraďte diela k jednotlivým literárnym obdobiam, svoje rozhodnutie odôvodnite.
Úloha 29
- Charakterizujte postavenie človeka a slobody jeho myslenia v totalitnom režime
- Analyzujte ako sa totalita prejavila v literárnych dielach svetovej a slovenskej literatúry.
- Ako ovplyvňuje život v totalite správanie a myslenie človeka.
Úloha 30
- Na základe diel vybraných autorov charakterizujte slovenskú poéziu po roku 1945
- Porovnajte tematickú rôznorodosť ich tvorby.
- Pomocou ukážok pomenujte básnické prostriedky a ich význam v umeleckom diele. Vysvetlite niektoré obrazné pomenovania